Η κυβερνηση αποφασισε επιτελους, υπο την πιεση και των εξελιξεων ισως, να καταθεσει το νεο νομο-πλαισιο για τα Α.Ε.Ι. Προτου καταληξω σε ενα γενικο συμπερασμα θα προχωρησω σε μια συντομη κριτικη για τις επιμαχες διαταξεις.
Θεμα πρωτο: Aσυλο
Νομος για το ασυλο υπαρχει, απλα με συνεπεια δεν εφαρμοζεται. Οποιαδηποτε ρυθμιση ειναι περιττη, ποσο μαλλον μια ρυθμιση αρκετα ασαφης οπως αυτη που προτεινεται.
Θεμα δευτερο: Καθολικη ψηφοφορια στις πρυτανικες εκλογες
Αν και ενδεχεται κατι τετοιο να οδηγησει τους πρυτανεις να κανουν προεκλογικο αγωνα μεσα στο πανεπιστημιο, αποτελει οπωσδηποτε καλυτερη λυση απο τις "συναλλαγες" με τους εκπροσωπους των παραταξεων.
Θεμα τριτο: Ανωτατο οριο φοιτησης
Η ρυθμιση μπορει να ακουγεται ορθη, ειναι ομως ελλιπης.
Καταρχην, οι αιωνιοι φοιτητες δεν ειναι κυριαρχο προβλημα για τη λειτουργια των πανεπιστημιων. Επειτα, δεν προβλεπεται ιδαιτερη ρυθμιση για οσους εχουν οικονομικο προβλημα ή οποιοδηποτε αλλο που τους εμποδιζει να ακολουθησουν τις σπουδες τους κανονικα.
Δεν μπορουν να μπαινουν ολοι στο ιδιο τσουβαλι. Ειναι κοινωνικα αδικο.
Θεμα τεταρτο: Καταλογος συγγραμματων
Ειναι αδιαμφισβητητα το πλεον ορθο μετρο για την αρτιοτερη επιστημνικη καταρτιση των φοιτητων. Ομως, πρεπει να διατηρηθει ο θεσμος του δωρεαν στη διανομη των συγγραμματων.
Θεμα πεμπτο: Χρηματοδοτηση με τετραετη προγραμματα
Σωστο μετρο εφοσον εχει ως στοχο να δημιουργησει μια εσωτερικη ανταγωνιστικη αγορα μεταξυ των δημοσιων πανεπιστημιων.
Δεν διευκρινιζεται ομως, πως θα γινεται η αξιολογηση και τι θα γινεται με τη χρηματοδοτηση απο εκει και περα. Η αξιολογηση οφειλει να ειναι διαφανης, καθως και να γινει γνωστο ποια πολιτικη θα ακολουθειται με βαση αυτη επειτα.
Ενα πανεπιστημιο δηλαδη που δε θα εχει τα αναμενομενα αποτελεσματα, δεν ειναι υποχρεωτικο πως πρεπει να μειωθει η χρηματοδοτηση του, ισως να πρεπει να ενισχυθει και να γινουν και αλλες κινησεις για την αναβαθμιση του. Επιπλεον ειναι επιβεβλημενη η αυξηση στο 5% του ΑΕΠ των δαπανων για την Παιδεια, ωστε να παψει η χρονια υποχρηματοδοτηση. Δεν εχει νοημα να μοιραζονται ψιχουλα με αυτα τα συμβολαια.
Επισης, ειναι αναγκαια και η αλλαγη του συστηματος προσβασης, να γινει πλεον ελευθερη ωστε να λειτουργησει ουσιαστικα μια ανταγωνιστικη εσωτερικη αγορα.
Θεμα εκτο: Μανατζερ
Η χρησιμοτητα του ή οχι ειναι ενα ζητημα που οφειλει να ανηκει στο ιδιο το πανεπιστημιο στο πλαισιο της πληρους αυτοτελειας του. Η υποχρεωση της υπαρξης τετοιων θεσεων σε καθε ιδρυμα ειναι εσφαλμενη.
Θεμα εβδομο: Κοινωνικη λογοδοσια
Επιβεβλημενη στο πλαισιο μιας νεας λειτουργιας των Α.Ε.Ι.
Θεμα ογδοο: Εκλογες ΔΕΠ χωρις τον ελεγχο του υπουργειου Παιδειας
Οπωσδηποτε θετικο βημα για τη μεγαλυτερη δυνατη ανεξαρτησια της πανεπιστημιακης κοινοτητας.
Συνολικα: O νομος ειναι σε καθε περιπτωση ατολμος και ασαφης. Δεν προχωρει σε μεγαλες ρηξεις απο την αλλη αφηνει αρκετες ασαφειες τοσο σχετικα με το ασυλο οσο και για τη χρηματοδοτηση.
Ειναι ενας νομος που προχωρα σε μια σημαντικη ενδυναμωση της αυτοτελειας του πανεπιστημιου (αυτο ειναι και το κυριοτερο σημειο του), χωρις ομως να αποσαφηνιζει σημαντικα θεματα και χωρις να εξασφαλιζει τη λειτουργια μιας εσωτερικης ανταγωνιστικης αγορας μεταξυ των πανεπιστημιων που θα ηταν μια πραγματικη τομη. Σε καμια περιπτωση δεν προκειται για μεταρρυθμιση.
(5 απλες προτασεις για την τριτοβαθμια εκπαιδευση στο http://fiveideas.blospot.com, καταχωρειστε και εσεις τις δικιες σας)
Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2007
Ασαφης νομος-πλαισιο για αλλαγες οχι για μεταρρυθμισεις
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου