Παρασκευή 20 Απριλίου 2007

21 Απριλίου 2007: 40 χρόνια μετά τα τανκς

Έχουν περάσει 40 χρόνια μετά τη χειρότερη στιγμή της νεότερης ελληνικής πολιτικής ιστορίας και ακόμη προσπαθούμε να αποτιμήσουμε την τραγική εκείνη επταετία. Τα όσα έγιναν κρυφά ή φανερά εκείνη την περίοδο αποτελούν πια ιστορία και δυστυχώς το μόνο που ως γνωστόν μας διδάσκει η ιστορία είναι ο,τι δε διδασκόμαστε από αυτήν.


Αυτό που με προβλημάτισε συμμετέχοντας σε μια από τις πολλές έρευνες που γίνονται με αφορμή τη θλιβερή αυτή επέτειο ήταν ένα συγκεκριμένο ερώτημα: αν δεν είχε επιβληθεί η χούντα σήμερα θα είμασταν καλύτερα ή χειρότερα ή στην ίδια κατάσταση; Το ερώτημα είναι υποθετικό αλλά και εύλογο.


Προσπαθώντας να απαντήσω, ζύγισα τα αρνητικά με τα όποια "θετικά" της χουντας.


Καταρχήν, πρόκειται για μια περίοδο κορύφωσης των πολιτικών διώξεων, καταπάτησης κάθε έννοιας προσωπικής και συλλογικής ελευθερίας και αξιοπρέπειας, έξαρσης εθνικισμού, λογοκρισίας, παρέμβασης του εξωτερικού παράγοντα, πολιτιστικήε καμπής.

Πράγματα γνωστά και αρκετά για να καταδικάσει κανείς κάθε στρατιωτικό καθεστώς, πόσο μάλλον αυτό που λίγο πριν το τέλος διέπραξε ενσυνείδητα το έγκλημα της Κύπρου.
Ψάχνωντας να ανακαλύψω κάποια θετικά στοιχεία, όχι φυσικά στην επταετία αλλά στην πορεία των εξέλίξεων πριν και μετά από αυτή συνειδητοποιήσα πως η χούντα υπήρξε για τους Έλληνες πολιτικούς και το λαό ακόμα ένα ιδιόμορφο "σχολείο", μια περίοδος που τους επέτρεψε να κατανοήσουν τα αμοιβαία λάθη και να αλλάξουν οι ίδιοι σημαντικά στη μεταπολίτευση.

Η χούντα ήταν από τη μία η κορυφαία στιγμή της παράλυσης του μετεμφυλιακού πολιτικού συστήματος που όχι μόνο δεν έδινε λύσεις αλλά γεννούσε προβλήματα και από την άλλη το ζενίθ του παρεμβατισμού άλλων γνωστών και αγνώστων παραγόντων στη Ελληνική πραγματικότητα.

Την επαύριο της επταετίας όλη η πολτική ζωή έμοιαζε αλλαγμένη ουσιαστικά και όχι φαινομενικά. Η Δεξιά να αποδέχεται το ΚΚΕ και την Αριστερά και να βάζει τέρμα στον αδιέξοδο κύκλο πολιτικών διώξεων και συγκρούσεων, η Κεντροαριστερά με τη μορφή του ΠΑΣΟΚ να επιθυμεί να αναλάβει την εξουσία σοβαρά και με όραμα στη θέση του παράλυτου και πολύπαθου κέντρου. Η Δεξιά να παύει να αναζητεί δεκανίκια στον εξωτερικό παράγοντα για να στεριώσει την εξουσία της και κυρίως να συμπορεύεται με την Αριστερά ενάντια στο θεσμό της βασιλείας. Το ΚΚΕ να οργανώνεται ως νόμιμο κόμμα και να μετέχει στην κοινοβουλευτική δημοκρατία. Τέλος, η καταδίκη των υπαιτίων του πραξικοπήματος με τέτοιο τρόπο ώστε να μην ανοίξει ένας νέος κύκλος αίματος και εμφυλίων συγκρούσεων, καθώς επίσης να συντελείται χωρίς μεγάλα προβλήματα το 1981 η άνοδος μη-δεξιάς κυβέρνησης.

Μοιάζει σαν μέσα απο τη χούντα η Ελλάδα να αποφάσισε να γίνει καλύτερη, δημοκρατικότερη, Ευρωπαϊκότερη, περισσότερο ανεξάρτητη.

Μοιάζει σαν η επταετία να ήταν το ισχυρότατο σοκ που έδωσε σε όλους να καταλάβουν τα τεράστια λάθη της μετεμφυλιακής περιόδου. Φαίνεται όντως χάρη σε αυτή και μετά από αυτή η χώρα να γίνεται περισσότερο ανεξάρτητη και αυτοδύναμη με διεθνη παρουσία και φωνή και όχι φθηνή μαριονέτα του ενός ή του άλλου.

Βέβαια, υπάρχει και η αντίθετη άποψη που θα υπενθυνίσει ότι σήμερα έχουμε περάσει από τη δικτατορία των συνταγματαρχών στη δικτατορία του μέσου ή των μέσων, γεγονός που αποτρέπει οι εξωγενείς ή και εσωτερικοί παράγοντες που νέμονται την εξουσία να δρουν πιο συγκαλυμμένα και όχι με τόσο ωμό τρόπο ώστε να προκλούνται μεγάλες αντριδράσεις.

Σε κάθε περίπτωση η χούντα για μένα μάλλον είναι το αναπόφευκτο που η Ελλάδα πλήρωσε ακριβά (πολύ ακριβά) αλλά μακροπρόθεσμα την οφέλησε περισσότερο από όσο την έβλαψε χωρίς βέβαια αυτή να είναι η θέληση των υπαιτίων.

buzz it!

17 σχόλια:

Rodia είπε...

Οσον αφορά την Τέχνη, δεν γνωρίζω αν ποτέ φτάσουμε στο σημείο να πιάσουμε ξανά το νήμα από εκεί όπου το σταμάτησε η δικτατορία -και να συνεχίσουμε. Η Τέχνη δίνει το Μέτρο του πολιτισμού ενός λαού ξέρεις...

Rodia είπε...

Οσον αφορά τα υπόλοιπα που γράφεις, η ολοκλήρωση της ένταξης της χώρας μας στην ΕΟΚ (τότε) θα ήταν αρκετή για να μας εκσυγχρονίσει. Με τίποτα δεν ήταν απαραίτητο το "χαστούκι" (επιεικώς, ε) ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος, όπως μιας χούντας τύπου λάτιν.

giannaros_g είπε...

ωπα, να τη και η πρώτη -ισχυρή μας- διαφωνία. Με αιφνιδίασε το post σου φίλε.. και εξηγούμαι:
1. "αναπόφευκτη" η χούντα? γιατί? η προ της χούντας δημοκρατία της Δεξιάς μπορεί να ήταν "καταπιεστική", σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορούσε να θεμελιώσει πραξικόπημα. Επανάσταση -ειρηνική ή όχι μπορεί - πραξικόπημα όχι.
2. Πουθενά δεν την οφέλησε τη χώρα μας μακροπρόθεσμα..
3. η ένταξη στην ΕΟΚ και η νομιμοποίηση του ΚΚΕ είναι ένα από τα μεγαλύτερα παραμύθια του Κ. Καραμανλή για τον απογαλακτισμό του από τη στάμπα του "σκληρού Δεξιού". Αφού φίλε η ένταξη στην ΕΟΚ ήταν προαπφασισμένη από ξένα κέντρα, η δε νομιμοποίσηση του ΚΚΕ απόρροια της ένταξης αυτής, μπορούσε και να ήθελε ο "Εθνάρχης" να κάνει διαφορερτικά? Εξυπακούεται ότι τόσους μήνες που σε διαβάζω έχω καταλάβει τον τρόπο σκέψης σου και μάλλον τις πολιτικές σου πεποιθήσεις.Το post σου έχει πολύ σωστή αφετηρία. Με επιμέρους θέματα διαφώνησα..

Ανώνυμος είπε...

δεν καταλαβαίνω γιατί και πως είναι δυνατόν αυτο το περι οφέλους...
-λεω,
το να ψάχνουμε για οφέλη και θετικά συμπεράσματα σε απάνθρωπες πρακτικές και εξωσυνταγματικά καθεστώτα, μειώνουμε τις δυνάμεις του πολιτισμού μας, είναι σαν να λέμε πως για τη αξιολόγηση του πολιτισμού μας χρειαζόμαστε έως και το μηδενισμό της ανθρώπινης ζωής [χαφιεδισμούς, λογοκρισία, συλλήψεις, βασανιστήρια, εξορίες, δολοφονίες]

απ το πολιτισμό της ελεύθερης σκέψης εμαθα κι εγω να εκτιμώ τις αξίες πολιτισμού και όχι απο τη βία

η αξία χρήσης του πολιτισμού παράγεται απο το διαρκές ξεπέρασμά του από ελεύθερες σκέψεις για έναν πρωθύστερο πολιτισμό, και σίγουρα οι ελεύθερες σκέψεις δεν χρειάζονται τις καταστολές, βούρδουλα, εξορίες, εξευτελισμούς

οχι. οι απάνθρωπες πρακτικές δεν είναι θετικές, δεν οφελούν σε τίποτε,... εννοώ πως οι μαυρες σελίδες της ιστορίας είναι μαύρες σελίδες με αξία αρνητική

και ο πολιτισμός προχωράει μπροστά και δεν οπισθοδρομεί μόνον όταν στηρίζεται στα δικά του πόδια, όταν χτίζεται με τις θετικές έννοιες από την αδέσμευτη εξέλιξη του

2.
@γνωστος αγνωστος
δικτατορίες προ της χουντας'67-'74? πάγκαλος, μεταξάς,κονδύλης

ειδικά για τη σχέση δεξιά-πραξικόπημα : οι σχέσεις ανακτόρων, δεξιάς και "stay behind" με τα εμφανέστατα προϊόντα "προβιά", ΛΟΚ και ΙΔΕΑ
http://en.wikipedia.org/wiki/Stay-behind
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Gladio#Greece
[λέξεις: gladio, stay behind, προβιά,]
με συνέπεια η καθημερινή γράφει σε "ανυποπτο" χρόνο το περίφημο"δεν υπάρχει επιτέλους ένας λοχίας να βάλει τάξη;" (η ροδιά το θύμισε )

και ακόμη μερικά παραδείγματα απο:
http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_military_junta_of_1967-1974#A_.22Generals.27_Coup.22
- Ο γ. ράλλης προτείνει στα ανάκτορα την επιβολή στρατιωτικού νόμου σε περίπτωση "πολιτικής ανωμαλίας"
- ο κ. καραμανλής το 66 θα δεχόταν να επιστρέψει στην ελλάδα αν τα ανάκτορα επέβαλαν στρατιωτικό νόμο
- την ιδια περίοδο :Karamanlis flew to New York to lobby US support from Lauris Norstad for a coup d'état in Greece that would establish a strong conservative regime under himself;

Ανώνυμος είπε...

Agapite file mou.Kala ta eipes kai sumfwnw mazi sou.Den gnwrizw thn hlikia sou opote den mporw na kserw to kata poso gnwrizeis ta gegonota.ws xounta anaferetai mia eptaetia sthn opoia to politiko skhniko allakse polles fores.Epi Papadopoulou eginan erga,, dromoi, anadasmos ghs, suntakseis kai alla sthn eparxia.Oi upoloipoi , ioannidhw kai sia einai upeuthinoi gia thn kupro kai to psema tou polutexneiou.oso gia autous pou esteilan sxolia einai faneres oi politikes tous pepoithiseis.Den eimai xountikos alla oute kai dogmatisths.Prospathiste kapoia stigmh na asxolitheite me thn istoria ths elladitsas mas alla mesa apo arxeia efhmeridwn pou uparxoun se megales vivliothikes.Mathete ta gegonota apo monoi sas kai mhn akoute ti lene oi alloi.
Euxaristw gia ton xwro kai xrono sas.

e-politis είπε...

δεν περιμενα οτι το post αυτο θα προκαλεσει τοσο μεγαλες αντιδρασεις, θελω να ξεκαθαρισω για αυτο πως δεν ειναι μια θεση αυτη που εκφραζω αλλα ενας προβληματισμος για την τραγικη εκεινη περιοδο και τη συμβολη της στην πορεια των πραγματων. Αναφερω πως παρουσιαζονται σημερα τα δεδομενα, για την επιρροη που ειχε στη πολιτικη ζωη του τοπου η πολτικη του ταπεινωση. Δεν αναγνωριζω κανενα καλο, κανενα οφελος στο καθεστως και τους υπαιτιους του. Προβληματιζομαι μονο πως ισως το θλιβερο αυτο γεγονος να συνεβαλλε στην οριστικη ομαλοποιηση της πολιτικης ζωης εκτοτε, χωρις και παλι να θεωρω πως κατι τετοιο δε θα μπορουσε να αποφευκτει να γινει με αλλο τροπο εντελει.
Η πολιτικη μου ιδεολογια και τοποθετηση δεν μου επιτρεπει εξαλλου να αποδεχομαι εξωθεσμικες επιλογες ως λυσεις για οποιοδηποτε προβλημα.

Ανώνυμος είπε...

Φιλε μου θα συμφωνησω με αυτα που λες.Η χουντα πιστευω πως ηταν οτι καλυτερο μπορουσε να γινει εκεινη την εποχη στην Ελλαδα.Ο Ελληνας δεν παιρνει ευκολα απο λογια!!!Δεν την υπερασπιζομαι, προς Θεου....Το μονο καλο που εκανε η χουντα ειναι οτι αμεσα η εμμεσα εδιωξε τον βασιλια.Και μονο για αυτο αξιζε.
Θα ηθελα επισης να προσθεσω πως η χουντα ηταν μια κινηση πολιτων-κατα καποιο τροπο- οι οποιοι μαλλον υπεραγαπουσαν την πατριδα.Πιστευω οτι σημερα δεδομενου του πολιτικου σκηνικου στη Ελλαδα χρειαζομαστε πολιτικη χουντα.
Ευχαριστω και παλι .

e-politis είπε...

ειναι περιττο να τονισω την πληρη διαφωνια μου με το τελευταιο σχολιο του george, το οποιο θα προτιμουσα να προσλαβω ως ειρωνια για το post μου.

αθεόφοβος είπε...

Εχοντας ζήσει την χούντα θα διαφωνήσω πλήρως με το ότι προσέφερε οτιδήποτε θετικό στη χώρα.
Εαν τα πράγματα είχαν εξελιχθεί φυσιολογικά θα είχαν γίνει εκλογές και θα είχε βγεί η Ενωση Κέντρου με ένα ισχυρό Ανδρέα μέσα που εκείνη την εποχή εξέφραζε ένα τελείως διαφορετικό πολιτικό λόγο από τον συνήθη της εποχής.
Θα είχε γίνει κατανοητό και από τα Ανάκτορα αλλά και από όλους τους πολιτικάντηδες και αποστάτες της εποχής ,οι οποίοι θα είχαν καταποντιστεί στις εκλογές ότι εκτροπές σαν του 65 δεν είναι ανεκτές από τον λαό.
Συγχρόνως θα είχε γίνει η φυσιολογική ανανέωση του πολιτικού κόσμου με νεους ανθρώπους που ήθελαν τότε να προσφέρουν στον τόπο και δεν θα βρισκόμαστε μετα από τόσα χρόνια με τα ίδια πρόσωπα στην μεταπολίτευση.
Η πνευματική άνοδος που λέει και η Ροδιά η οποία και ήταν και η σημαντικώτερη στην μεταπολεμική Ελλάδα θα είχε προχωρήσει αντί να ανακοπεί και να καταστραφεί όπως εγινε με την χούντα.
Ακόμα δεν θα είχε γίνει η απόσυρση της Ελληνικής δύναμης απο την Κύπρο ούτε το πραξικόπημα κατά του Μακαρίου με την επακόλουθη εισβολή οπότε οι εξοπλισμοί λογικά θα ήταν πολύ χαμηλώτεροι από ότι σήμερα.
Θα είχε μείνει βέβαια η βασιλεία αλλά κατά πάσαν πιθανότητα με τον θάνατο της Φρειδερίκης θα είχε εξελιχθεί όπως περιπου στην Ισπανία.
Τέλος δεν θα είχε διαπεράσει την Ελληνική κοινωνία όλο αυτό το φάσμα του χαφιεδισμού και του βολέματος που επικρατούσε επί χούντας το οποίο κατέστρεψε όλο το πνεύμα αναγεννησης της Ελλάδας που είχε αρχίσει να δημιουργείται πρίν την χούντα.

Helix Nebulae είπε...

Μην το προσλάβεις σαν ειρωνία, ο "Γεώργιος" φαίνεται ότι έφαγε καλά στην επταετία (αν όχι ο ίδιος κάποιοι δικοί του) και πολύ θα ήθελε να τη δει να επιστρέφει.

Όσο για το post, είναι πολύ εύκολο να βρούμε θετικά στοιχεία ακόμα και στις μεγαλύτερες καταστροφές. Π.χ. ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος έδωσε τεράστια ώθηση στην αεροπορική και αεροδιαστημική τεχνολογία, με αποτέλεσμα να ταξιδεύουμε γρήγορα και εύκολα στην άλλη άκρη του κόσμου ή να μπορούμε να επισκεπτόμαστε το διάστημα και το φεγγάρι. Αυτό δε σημαίνει όμως πως καλώς έγιναν όσα έγιναν και καλώς σκοτώθηκαν όσοι σκοτώθηκαν.

Η χούντα υπήρξε καταστροφική για την οικονομία, τον πολιτισμό, τα ατομικά δικαιώματα, την Κύπρο, τις επιστήμες, την παιδεία, τα πάντα. Είναι αστείο να ισχυριζόμαστε ότι υπάρχουν θετικά στοιχεία, εκτός κι αν αναφερόμαστε σε εντελώς προσωπικά οφέλη κάποιων "ημέτερων".

Ανώνυμος είπε...

Σιγα ρε παιδια!!!!ημαρτον.Δεν ειμαι χουντικος ουτε και επικροτω τα οσα εγιναν τοτε.Οντως το αναλογα ποιον θαρωτησεις αναλογες πληροφοριες θα παρεις, ισχυει.Απο οσους εχω ρωτησει υπηρχαν καποιοι , κυριως αγροτες,(ειμαι γεωπονος) που λενε οτι επι χουντας και λεφτα πηρανε και χωραφια και ειχαν το κρατος διπλα τους οταν το χρειαζοταν και οφειλω να πληροφορησω οτι οι συγκεκριμενοι εχουν αριστερες πεποιθησεις!!!!για μενα το οτι εδιωξε το βασιλια ηταν πολυ σημαντικο.Οσο για την κατασταση αν δεν γινοταν η χουντα δεν μπορουμε να την προβλεψουμε.Σαφως πιστευω πως καποια στιγμη θα εβγαινε μια κυβερνηση συνασπισμου που θα μπορουσε να λειτουργησει.Ο ρολος του Αντρεα τοτε απο πολλους ειναι υπο αμφισβητηση.Οσο για την Κυπρο πρεπει να πω οτι εχω παει πολλες φορες στην κυπρο, την θεωρω ελληνικη αλλα δυστυχως οι ιδιοι οι κυπριοι δεν συμμεριζονται πληρως αυτην την αποψη.Προς ενημερωση ολων σας απο ερευνα που εγινε ανεπισημα (οχι δικια μου, απο πανεπιστημιο τησ κυπρου) αλλα και απο προσωπικη εμπειρια υπαρχουν τρεις μεριδες κυπριων: Αυτοι που θελουν ενωση με την Ελλαδα, αυτοι που θελουν ανεξαρτητο κρατος , και ειναι δυστυχως αρκετοι αυτοι που επιθυμουν την επιστροφη στο βρεττανικο καθεστως.Ο μακαριος εκεινη την εποχη εκανε τραγικα λαθη και σε συνδυασμο με το ελληνικο καθεστως και τον στρουθολαμηλισμο των ξενων δυναμεων εφεραν αυτο το αποτελεσμα.
Υ.Γ: το προηγουμενο σχολιο δεν ηταν ειρωνικο και συγγνωμη αν το εξελαβες ετσι.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Κι εγώ είμαι από εκείνους που αναζητούν μέσα στο χειρότερο των κακών, μέσα στο φασισμό μια εικμάδα δημοκρατίας. Μέσα στη χούντα δε βλέπω τίποτα. Βλέπω το τέρμα και το τέλμα μιας ημι-φασιστικής δημοκρατίας που κρατούσε στην παρανομία κόμματα, που αλλοίωνε εκλογικά αποτελέσματα, που μέχρι πριν λίγο από το '67 έστελεν κόσμο για "παραθέριση".

Στο βόθρο της Επαναστάσεως, διαβλέπω και χαμένη στη ζοφερή πραγματικότητα της εποχής το ευτυχές τέλος μια δημοκρατίας που το αίμα και ο πόνος αγώνων έφεραν.

Το θέμα όμως είναι ότι νέοι εςγώνες εμφανίζονται μπροστά μας. Αγώνες ανέντια στους παλιούς και μεγάλους τότε δημοκράτες που συντηρητικοποιούνται και μας πάνε πίσω. Είμαστε έτοιμοι για κάτι τέτοιο;

Ανώνυμος είπε...

για να κάνουμε κρίσεις ιστορικής εμπειρίας, ως γνωστόν, χρειαζόμαστε εργαλεία, ανώτερης τάξης απ την εμπειρία. Εργαλεία που τα παράγουμε απο την κλασσική ακόμη εποχή μέσα απο τη θεωρητική θεώρηση των πραγμάτων.
Ο πολιτισμός που στοχάζεται τον εαυτό του, είναι ύψιστη αξία για την ευρώπη, οπως είναι ύψιστη αξία η αυτόνομη και αδέσμευτη σκέψη του ανθρώπου όπως επίσης ύψιστη αξία είναι η αντικειμενική γνώση της επιστήμης.

αν μένουμε σε πρώτου βαθμού εμπειρίες του επιπέδου : "μας φτιάξαν δρόμους" "μας δώσαν λεφτα" "μας δώσαν γήπεδα" τότε, τις έννοιες πολιτισμό, ανθρώπινη αξιοπρέπεια και επιστήμη ούτε που τις ακουμπάμε. Μακρυα μένει η ικανότητα να μπορούμε να κρίνουμε για θετικότητες αρνητικότητες. Οι έννοιες με τις οποίες χτίζουμε τις αξίες για τη ζωη μας είναι προϊόντα βαθυστόχαστα και βεβαίως εκτός προσωπικών οικονομικών μικρο-συμφερόντων.

Οσο αφορά την έννοια πολιτισμό όπως και την έννοια άνθρωπος λοιπόν να ξαναπώ, πως για να είναι αξίες πρέπει [δεόν] να τις έχουμε θεμελιώσει ώστε να αναπαράγονται αυτόνομα, με τα ίδια τους τα μέσα. Να στεκόμαστε απο μόνοι μας όρθιοι χωρίς δεκανίκια και να οδηγούμε στη ζωή απο μόνοι τους χωρίς καθοδηγητές ούτε και λοχίες.

αυτά τα στοιχέια που κάνουν να αναπαράγονται και να ανθίζουν και να καρποφορούν αυτόνομα οι μεγάλες μας αξίες, αυτά τα στοιχεία είναι που θεωρούμε θετικά κριτήρια
Και αντίθετα αυτά που φυλακίζουν ή φιμώνουν ή απορρυθμίζουν ή εξοστρακίζουν ή δολοφονούν ή παραπλανούν ή ξεριζώνουν ή αγοράζουν και πωλούν την αυτόνομη και ανεξάρητη παραγωγή των αξιών μας είναι προφανέστα αρνητικά στοιχεία.

Δεν χρειαζόματε τα αρνητικά στοιχεία για να ανθίζει η αυτονομία τνω αξιών μας.
Αλλά και αν συμβαίνει τη ζωή συμφέροντα να την κυλάνε σε μαύρες μέρες, καλό είναι να το γνωρίζουμε εκ των προτέρων [παιδεία] και να μπορούμε να κρίνουμε οτι "αυτές οι μέρες που ζούμε είναι μαύρες".

Ανώνυμος είπε...

An auta pou eipate oi duo sas ta katalavainete tote mpravo sas , paw paso.Egw eimai praktikos realisths anthrwpos kai vlepw ta uper kai ta kata gia ton kosmo , thn xwra mou , thn polh mou, thn perioxh mou kai fusika ola auta ,,ti epiptwsh exoun se mena kai stous gurw mou.Afou ta ferw se isorropia, apofasizw.Fusika h gnwmh einai kata to mallon kai htton upokeimenikh alla ti na kanoume.....

Ανώνυμος είπε...

κοινωνία - υποκείμενο
socialisme ou barbarie

η δημοκρατία συστήνεται (μεταξύ άλλων και) με το κοινωνικό δικαίωμα της αυτόνομης έκφρασης όλων - και συμμετέχουν ακριβώς ακόμη και οι αρνητές της δημοκρατίας

Ανώνυμος είπε...

poly wraia ta sxolia olwn..k egw den eimai opados ths xountas alla exw problhmatistei arketa megalonwntas me thn istoria tou topou mas..exw barethei na akouw gia ta dikaiwmata pou eixe katapatisei h xounta..tipote allo re paidia?aftoi pou fonazoune gia ta diakaiwmata(aristeroi)ksexnate ti kathestws ypostirizan k ypostirizoun?to sobietiko kathestws..ekei na deite posa dikaiwmata eixan oi polites.emeis eixame makronhso k aftoi shbiria..poly pio sklhro fantazomai!telos pantwn.epi eftaetias yphrxe logokrisia.twra den yparxei?pios o logos na mhn mathenoume thn istoria swsta?fobountai kati?k bebaia eixan ginei kala pragmata epi eftaetias..yparxoun mexri k shmera ta erga.phre anaptyksh h xwra tote..poly megalh..ginontousan erga k etrwge o kosmos psomi xwris paketa apo eyrwpaikh enwsh...lete oti yphrxe ksenos paragontas epi xountas..twra den yparxei e?na gelasoume thelete?k me thn kypro ti?an diavazw swsta to 74 thn xasame oxi to 73..tote pou girisan ta ypobrixia pisw k ta aeroplana mas..xwris na yperaspistoun tipota..poioi to ekanan afto?h xounta mipws?mhn koimaste..!epanalambanw..den eimai xountikos k den thelw tetoia kathestwta..alla mhn trwme k koutoxorto..koitakste ti ginete shmera..diavaste istoria k apofasiste..symfwnw me aftous pou lene mhn akoute ti sas lene..diavaste k krinete monoi sas..eimaste laos atithasos k mono me periorismous ,dystixws,pame mprosta..hgetes den exoume paidia!ola afta!einai pio dhmokratiko paidia pou 60 xronia mas kybernane dyo oikonenies?pws thn patisame etsi bre seis.???den exei allous afth h xwra(opoiondhpote)na ekleksei)asfalws k exei...tous afhnoun omws?exoume kai genies bouleftwn pou paei apo pappou se gio k meta ston eggono...eleos pia re seis..

Ανώνυμος είπε...

knl r aqt p, [URL=http://www.evansporn.com]evansporn[/URL]. spi b, ftw wsfzxx|zfp tqzcbpz t wa hg.